Προστατίτιδα

Προστατίτιδα καλείται η φλεγμονή του προστάτη και χωρίζεται σε 2 μεγάλες κατηγορίες: την οξεία και τη χρόνια προστατίτιδα, οπού υπάρχουν συμπτώματα για διάστημα περισσότερο των 3 μηνών.
Η χρόνια προστατίτιδα με τη σειρά της ταξινομείται σε υποκατηγορίες, όπως η χρόνια μικροβιακή προστατίτιδα (φταίει κάποιο μικρόβιο δηλαδή), η χρόνια μη βακτηριακή προστατίτιδα (λόγω φλεγμονής) και η χρόνια μη βακτηριακή και μη φλεγμονώδης προστατίτιδα ή αλλιώς το χρόνιο πυελικό άλγος, οπού δεν ανευρίσκεται σαφής αιτία.

Οξεία προστατίτιδα και συμπτώματα

Τα συμπτώματα της οξείας προστατίτιδας είναι ο ψηλός πυρετός συνοδευόμενος συνήθως από ρίγη, μαζί με ενοχλήματα κατά την ούρηση, όπως συχνουρία, επιτακτικότητα, πόνος κατά την ούρηση ή και αιματουρία. Αποτελεί μια σοβαρή λοίμωξη του ουροποιητικού συστήματος και ο ουρολόγος σας θα σας κάνει εξειδικευμένες εξετάσεις προκειμένου να σας χορηγήσει την κατάλληλη αντιβιοτική αγωγή για διάστημα 2-4 εβδομάδες. Μερικές φορές απαιτείται και η εισαγωγή στο νοσοκομείο προκειμένου να αντιμετωπιστεί η λοίμωξη. Είναι πολύ σημαντικό ο ιατρός σας να εντοπίσει το αίτιο που δημιουργήθηκε η οξεία προστατίτιδα, ώστε να μειωθούν οι πιθανότητες επανάληψης αυτής της λοίμωξης.

Χρόνια προστατίτιδα

Η χρόνια προστατίτιδα εκδηλώνεται με ποικίλα συμπτώματα αναλόγως το αίτιο που την προκαλεί. Ο ιατρός σας θα σας υποβάλλει σε εξειδικευμένες εξετάσεις, όπως είναι η δοκιμασία mears-stamey, προκειμένου να εντοπίσει το αίτιο της χρόνιας προστατίτιδας. Η χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα υπάρχει συνήθως σε έναν ασθενή που εμφανίζει υποτροπές ουρολοιμώξεων. Η χρόνια μη βακτηριακή προστατίτιδα (ή αλλιώς χρόνιο πυελικό άλγος) εκδηλώνεται με πόνο στην περιοχή του περινέου, ή/και στην περιοχή των όρχεων, ή/και στην περιοχή του πέους. Επιπλέον, μπορεί να συνυπάρχουν και δυσουρικά ενοχλήματα.

Χρόνια προστατίτιδα και θεραπεία

Η θεραπεία της χρόνιας βακτηριακής προστάτιδας συνήθως είναι η χορήγηση αντιβιοτικών για μεγάλο χρονικό διάστημα (4-6 εβδομάδες). Στην περίπτωση της χρόνιας μη βακτηριακής προστατίτιδας δεν υπάρχει ειδική φαρμακευτική θεραπεία. Θα πρέπει να συζητήσετε με τον ιατρό σας για τις θεραπευτικές επιλογές που υπάρχουν, εκτός των διαθέσιμων φαρμάκων και συχνά απαιτείται η συνδρομή και άλλων επαγγελμάτων υγείας, όπως φυσικοθεραπευτών μυών πυελικού εδάφους και βελονιστών. Τελευταία, τα κρουστικά κύματα φαίνεται πως δίνουν αισιόδοξα μηνύματα στη θεραπεία του χρόνιου πυελικού άλγους.

Χρόνια προστατίτιδα και υπογονιμότητα

Η εμπλοκή της χρόνιας προστατίτιδας στην πρόκληση υπογονιμότητας παραμένει αμφιλεγόμενη. Φαίνεται πως όντως σε κάποιους ασθενείς με χρόνια προστατίτιδα υπάρχουν διαταραχές στην ποιότητα του σπέρματος, όμως η χορήγηση κατάλληλης θεραπείας δεν βελτιώνει τις διαταραχές αυτές. Κατά συνέπεια δεν είμαστε βέβαιοι ότι η χρόνια προστατίτιδα θα προκαλέσει βλάβες στο σπέρμα ή/και υπογονιμότητα, ενώ παράλληλα υπάρχουν και πολλοί ασθενείς με χρόνια προστατίτιδα που παρουσιάζουν φυσιολογικές παραμέτρους στο σπερμοδιάγραμμα.

Μασάζ του προστάτη

Η μάλαξη του προστάτη παρουσιάζεται από κάποιους ως ειδική θεραπευτική αντιμετώπιση της χρόνιας προστατίτιδας. Βιβλιογραφικά αυτό δεν έχει αποδειχτεί με μεγάλες μελέτες, ενώ παράλληλα ελάχιστες μόνο μελέτες στην παγκόσμια βιβλιογραφία εμφανίζουν πλεονέκτημα στην αντιμετώπιση της χρόνιας προστατίτιδας με τη μάλαξη του προστάτη. Ως εκ τούτου, η μάλαξη του προστάτη πρέπει να θεωρείται μόνο βοηθητική στην αντιμετώπιση της χρόνιας προστατίτιδας και θα πρέπει να συζητήσετε με τον ιατρό σας για όλες τις θεραπευτικές επιλογές που υπάρχουν, εκτός των διαθέσιμων φαρμάκων.