Rezum: Εξειδίκευση στη σύγχρονη αντιμετώπιση της υπερπλασίας του προστάτη

Γράφει ο Δρ. Χρήστος Κομνηνός, MD,MSc,PhD,FEBU

Ουρολόγος-Ανδρολόγος

Διευθυντής του Κέντρου Ρομποτικής & Προηγμένης Χειρουργικής Ουρολογίας και Ανδρολογίας, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών.

Τι σημαίνει καλοήθη υπερπλασία του προστάτη (διόγκωση);

Ο προστάτης είναι ένας αδένας ο οποίος βρίσκεται κάτω από την ουροδόχο κύστη και μπροστά από το ορθό. Έχει σχήμα και μέγεθος κάστανου και από το κέντρο του περνάει ένα τμήμα της ουρήθρας. Σε περίπτωση αύξησης του μεγέθους του, δηλαδή στην ύπαρξή διόγκωσης του προστάτη, αποφράσσεται η ουρήθρα με αποτέλεσμα την εκδήλωση συμπτωμάτων κατά την ούρηση. Η κατάσταση αυτή καλείται καλοήθης υπερπλασία του προστάτη.

Ποια τα συμπτώματα της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη;

Τα συμπτώματα της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη είναι η δυσκολία στην έναρξη της ούρησης, η διακοπτόμενη ούρηση, η  διπλή ούρηση, δηλαδή η σε λιγότερο από δύο ώρες ούρηση, η ελάττωση της δύναμης της ροής των ούρων και η μείωση της ακτίνας αυτών, η παράταση του χρόνου ούρησης, το αίσθημα ατελούς κένωσης της κύστης, η ακράτεια των ούρων ή η πλήρης αδυναμία ούρησης (επίσχεση). Επιπλέον συμπτώματα είναι η συχνοουρία, η νυχτερινή έγερση για ούρηση (νυκτουρία), η ξαφνική επιθυμία για ούρηση (επιτακτικότητα), η δυσφορία και ο υπερηβικός πόνος.

Τι είναι η μέθοδος Rezum και γιατί κάποιος να την επιλέξει;

Η μέθοδος Rezum χρησιμοποιείται για να απαλλάξει τον ασθενή από τα ενοχλητικά συμπτώματα που εμφανίζει κατά την ούρηση, να απελευθερώσει την απόφραξη της ουρήθρας και να μειώσει το μέγεθος του προστάτη. Ενδείκνυται για άντρες οι οποίοι παρουσιάζουν διόγκωση του προστάτη πάνω από 30 κυβικά εκατοστά, με ή χωρίς μέσο λοβό, οι οποίοι είτε δεν επιθυμούν να λάβουν φαρμακευτική αγωγή, είτε έχουν άλλα σημαντικά προβλήματα υγείας (πχ. καρδιοπάθειες), είτε δεν θέλουν να υποβληθούν σε επέμβαση που μπορεί να επηρεάσει ενδεχομένως την σεξουαλική τους λειτουργία.

Με αυτή τη μέθοδο εισάγεται διά του στομίου της ουρήθρας μέσα στην ουρήθρα η συσκευή Rezum, η οποία με τη χρήση βελόνηςπαρακεντά τον προστάτηκαι απελευθερώνει σωματίδια νερού σε υψηλές θερμοκρασίες τα οποία εξαχνώνουν (λιώνουν) τον προστατικό ιστό. Η όλη διαδικασία μπορεί να γίνει με μέθη (καταστολή) ή με τοπική αναισθησία και δεν ξεπερνάει τα 10 λεπτά.Ο ασθενής εξέρχεται την ίδια μέρα από το νοσοκομείο με καθετήρα, ο οποίος παραμένει από 3 έως 7 ημέρες.Ο προστατικός ιστός στη συνέχεια αποπίπτει σιγά-σιγά και η διαδικασία απόπτωσης μπορεί να πάρει από μερικές εβδομάδες μέχρι και τρεις μήνες.

Ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μεθόδου Rezum για την αντιμετώπιση της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη;

Η μέθοδος Rezum είναι μία ελάχιστα επεμβατική μέθοδος η οποία μπορεί να γίνει ακόμη και σε εξωτερική βάση. Έτσι, ο ασθενής εξέρχεται την ίδια ημέρα από το νοσοκομείο και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα επανέρχεται πλήρως στις δραστηριότητες του. Η βελτίωση των συμπτωμάτων του κατά την ούρηση επιτυγχάνεται σε ένα ποσοστό περίπου 50%, ενώ οι πιθανότητες εμφάνισης σεξουαλική δυσλειτουργίας είναι μηδαμινές. Ένα από τα μειονεκτήματα των υπόλοιπων υπαρχουσών μεθόδων της αντιμετώπισης της υπερπλασίας του προστάτη είναι η πιθανότητα εμφάνισης παλίνδρομης εκσπερμάτισης, η οποία με τη μέθοδο Rezum μειώνεται σημαντικά.

Μειονεκτήματα της μεθόδου αποτελούν η αδυναμία λήψης προστατικού ιστού για βιοψία, η αυξημένη ενδεχομένως πιθανότητα επανεπέμβασης μελλοντικά, καθώς επίσης και ότι το ποσοστό βελτίωσης των συμπτωμάτων υπολείπεται της κλασσικής διουρηθρικής turis προστατεκτομής.

Ποια συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν μετά την εφαρμογή της μεθόδου Rezum;

Συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν μετά την επέμβαση με τη μέθοδο Rezumμπορεί να είναι η συχνοουρία, η επιτακτικότητα για ούρηση, η επώδυνη ούρηση και η εμφάνιση αίματος στα ούρα ή στο σπέρμα. Τα συμπτώματα αυτά συνήθως είναι ήπια και υποχωρούν μέσα σε τρεις εβδομάδες.

Δρ. Χρήστος Κομνηνός

Ουρολόγος – Χειρουργός – Ανδρολόγος, MD, MSc, PhD, FEBU

• Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (PhD)
  • Διευθυντής Κέντρου Ρομποτικής & Προηγμένης Χειρουργικής Ουρολογίας και Ανδρολογίας
  • Εξειδικευθείς στη Ρομποτική και Λαπαροσκοπική Χειρουργική Ουρολογία στο Cleveland Clinic Severance Hospital στις ΗΠΑ
  • Πρωτοπόρος στην Ελλάδα στην Ρομποτική Ριζική Προστατεκτομή
  • Περισσότερες από 1.500 Ρομποτικές & Λαπαροσκοπικές Επεμβάσεις

Επικοινωνία

Ο Ιατρός δέχεται κατόπιν ραντεβού καθημερινά στα Ιατρεία.

Ιατρικό Κέντρο Αθηνών (Πρωϊνές ώρες)
Κηφισίας 56 & Δελφών 2, (είσοδος από Δελφών) 1ος όροφος, 151 25 Μαρούσι, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 68 62 614

Ιατρείο (Απογευματινές ώρες)